Mi az OBD I és OBD II ?
2007.02.24. 22:58
OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnoszikát az USA-ban vezették be az 1988-as mdellévtől kötelezően.
A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák.Az OBD-I szerint ellenőrizni kell az emissziókrlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak. A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el. A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval ( interfész ) lehet meghatározni. Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza. Alapnorma az ISO 9141,mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait,valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek,protokoll,adatforgalom jellemzői).
Az OBD-I szabványt 1994-ben felváltotta az OBDII.
USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2. EUrópában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD II szabvány használata.A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas rendszerteszterrel lehetséges. A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását a SAE J1962 ajánlás tartalmaza.Az ajánlás tartalmát az ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi(CARB-ISO csatlakozó). Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok ( DTC ) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak, de a hibakódok kiolvasásához használt adat protokoll gyártók szerint különbözhet. GM járművek a SAE J1850 VPW (Variable Pulse Widht Modulation),Ford a SAE J1850 PWM ( Pulse Widht Modulation ), európai és ázsiai autók általában az ISO 9141 szabvány protokollt használják a hibakód kiolvasásához. A 16 pólusú csatlakozó bekötése alapján beazonosítható,hogy milyen protokollt használó gépjárművel van dolgunk.
Honnan tudható, hogy az autó OBD II rendszerű?
(A 3G Mitsubishi Eclipse OBD II rendszerű)
A kérdés megválaszolása elég nehéz.Sajnos nem lehet kategórikusan kijelenteni,hogy, a benzines típusok 2001-től a dízel 2003-tól,mert a gyártók koránt sem tartották magukat az előírt időkhöz,inkább ajánlásnak tekintették azt.Egyes gyártók és típusok már 1996-tól rendelkeznek OBD 2 -vel(pl.:Volvo ),de egyes európai típusok csak nehézkesen csatlakoztak/csatlakoznak a szabványhoz.Egyes országokban a forgalmi engedélybe is be van jegyezve az EOBD kód.Néhány autótípust ellátak egy információs címkével
Talán a márkakereskedők is tudnak segíteni a kérdés tisztázásában....
Még egy kis segítség:
FEDÉLZETI DIAGNOSZTIKA (ON BOARD DIAGNOSIS II(OBD II) )
GENERAL MOTORS ( 1996 -tól ) FORD ( 1996 -tól ) CHRYSLER ( 1996 -tól ) ASIAN ( Az USA piacára gyártva - 1996 -tól ) EUROPEAN ( Az USA piacára gyártva - 1996 -tól )
EURÓPAI FEDÉLZETI DIAGNOSZTIKA (EUROPEAN ON BOARD DIAGNOSIS (EOBD) )
EURÓPAI ( 2000 -től) ÁZSIAI ( 2000 -től)
Diagnosztikai Funkciók
Károsanyag kibocsátás hibakód lekérése Függőben lévő károsanyag kibocsátás hibakód lekérése Hiba kód törlés Befagyasztott hibakódok megjelenítése Aktuális motor adatok monitorozása Oxigén szenzor teszt lekérése Fedélzeti teszt eredmények figyelése
Elérhető fedélzeti rendszerek
- Motor elektronikák
- Automata sebességváltó
(Forrás: Autódiagnosztika-Webáruház, linkek között fellelhető)
|