MITSUBISHI ECLIPSE
A Mitsubishi Eclipse egy kétajtós 4 üléses sportkocsi, melynek gyártása 1989-ben kezdődött, „balkormányos” piacra, beleértve az egyesült államokat Kanadát és Taiwan-t. A Mitsubishi Motors és a Chrysler Corporation (napjainkban Daimler Chrysler) szoros üzleti kapcsolatának a gyümölcse volt még a hasonló fölépítésű Eagle Talon és Plymouth Laser is. Ez a társulás Diamond-Star Motors vagy DSM néven vált ismertté.
Történelmi háttér:
A Mitsubishi a 80-as évek elején a Starion kifejlesztésével és eladásával szerzett tapasztalatokat a sportkocsi gyártás területén.
A amerikai piacon a Chrysler égisze alatt értékesített autókat, így a Starion, a Chrysler Conquest névre hallgatott. A Starion-t ugyanolyan minőségű és színvonalú autóként kínálták, mint a fő konkurensei közé tartozó Mazda RX-7, Toyota Supra és Nissan 300ZX Japán sportkocsikat.
Az amerikai piacon a Mitsubishi kínálatában, 1982 és1990 között, más sportkocsi nem is szerepelt. 1986-ban a Chrysler befejezte a Dodge Daytona néven futó Laser sport-coupe gyártását.
1985 októberében a Mitsubishi Motors és a Chrysler megalapított egy új közös gyártó csoportot a Diamond-Star Motors-t (DSM). A gyár székhelye az Illinois-i Normal, ahol elsősorban amerikai piacra gyártottak. Innen gördült ki az első Mitshubishi Eclipse, Eagle Talon, és Plymouth Laser.
Modellek:
Az Eclipse-nek 4 különböző generációja van: az első kettő (1G és 2G) szoros kapcsolatban van egymással, és sok elemük megegyezik, míg a harmadik (3G) egy teljesen új alapra épülő széria, itt már a legtöbb elem nem kompatibilis az első két generációval. A negyedik (4G) 2005 júniusától vált elérhetővé.
1990–1994 (1G) Mitsubishi Eclipse, Eagle Talon, és Plymouth Laser
Áttekintés:
Az első generáció egy 4 hengeres sport coupe volt, mely négyféle változatban volt elérhető. A három alap típus első kerék meghajtású (FWD-front wheel drive) volt, míg a csúcs kategóriát egy négykerék meghajtású (AWD-all wheel drive) képviselte. A négy kerék meghajtásút illetve az első kerék meghajtású csúcs változatát turbó mototrokkal szerelték.
Az autó a gyártás folyamán kisebb változtatásokon ment keresztül. 1992-1994 korszerűsítették a külsejét, így ezek már könnyen megkülönböztethetőek voltak az előző modellektől.
Változatok:
A gyártás időtartama alatt mind a 4 tipus elérhető volt, illetve a négykerék meghajtású csak 1990 második felétől.
- Eclipse: alap FWD modell, 92 lóerős 1.8 literes 8 szelepes SOHC 4G37 szívó motorral szerelve.
- Eclipse GS: az alap FWD modell kis mértékű továbbfejlesztése
- Eclipse GS DOHC: továbbfejlesztett FWD modell, 136 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC 4G63 szívó motorral szerelve**
- Eclipse GS-T: csúcs FWD modell, 180-195* lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC 4G63T turbó motorral szerelve
- Eclipse GSX: AWD modell 180-195* lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC 4G63T turbó motorral szerelve
* 1990-ben a manuális váltóval szerelt típusok 190 lóerősek, 1991-től 195 lóerősek voltak. Az automataváltósak, köszönhetően a kisebb benzin befecskendezőnek és a turbónak, 180 lóerővel rendelkeztek.
** 1994-ig a DSM még nem jött ki a 420A motorjával, ezeket csak a második generációs típusokba építették.
A fenti modelleket sokféle variációban lehetett kapni (különböző hajtáslánccal, felszereltséggel és külsővel). Az Eclipse GSX burkolata például teljesen különbözött az alap típustól.
Hajtáslánc, erőátvitel:
Az Eclipsekbe keresztben beépített I4 (4 hengeres belsőégésű), benzin üzemű, Mitsubishi 4G37 vagy 4G63 motorok kerültek. Az automataváltós típusokban bal oldalra, míg a manuális típusokban jobb oldalra. A 4G63-ban, a vasöntvény motorblokk-alumínium hengerfej kombináció, valamint a forgásiránnyal ellenkezőleg futó kiegyenlítő-tengely, jelentősen hozzájárult a motor vibráció csökkentéséhez. A 4G63 turbós verziója alacsonyabb, 7.8-as sűrítési aránnyal rendelkezett, mint az alap szívómotor (9.0). A dugattyúk alatt, a nagyobb hőterhelés és igénybevétel miatt, a megfelelő kenés érdekében, olajbefecskendezők találhatóak.
Az összkerék meghajtású AWD modellek rendelkeznek LSD-vel (Limited Slip Differential), szó szerint korlátozott elfordulású (csúszású) osztóművel. Az LSD feladata, pl. kanyarodáskor fellépő, az egyes kerekek között kialakult nyomatékkülönbségek kiegyenlítése, szabályozása.
Díjak:
Az Eclipse turbó 1989-1992-ig a Car and Driver magazin top10-es listáján szerepelt.
1995–1999 (2G) Mitsubishi Eclipse, (1995–1998) Eagle Talon
Áttekintés:
A második generáció az 1G sikerei után is a piac fókuszában maradt, bár ehhez hozzájárult az új stílus, a bővített motorválaszték, valamint az új nyitható tetejű Spyder.
A turbóval szerelt motorok erősebbek voltak elődjeiknél (210 lóerő), illetve a Mitsubishi motorok mellet megjelent a Chrysler Neon-ja is, amit elsősorban a nem turbós típusokba építettek.
A Talon gyártását 1998-ban végleg befejezték.
Változatok
Az Eclipse 7 változatban volt elérhető: Alap (csak 1996 közepétől), RS, GS, GS Spyder, GS-T, GS-T Spyder, GSX
- Eclipse: alap FWD modell, 140 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Chrysler 420A motorral szerelve.
- Eclipse RS: az alap FWD modell továbbfejlesztése 140 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Chrysler 420A motorral szerelve.
- Eclipse GS: továbbfejlesztett FWD modell, 140 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Chrysler 420A motorral szerelve.
- Eclipse GS Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 141 lóerős 2.4 literes 16 szelepes SOHC Mitsubishi 4G64 motorral szerelve.
- Eclipse GS-T: keménytetős FWD modell, 210 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Mitsubishi 4G63 turbó motorral szerelve.
- Eclipse GS-T Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 210 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Mitsubishi 4G63 turbó motorral szerelve.
- Eclipse GSX: : AWD modell, 210 lóerős 2.0 literes 16 szelepes DOHC Mitsubishi 4G63 turbó motorral szerelve.
Az egyes változatok különbőző felszereltségűek voltak:
- Alap: fordulatszámmérő nincs, hátsó páramentesítő nincs, normál antennna, 14” acél felni dísztárcsával
- RS: fordulatszámmérő, 14” könnyűfém felni, opcionálisan választható spoiler
- GS/GS Spyder: motoros antenna, mélyebbre engedett burkolati elemek, ködlámpa, tempomat, színrefújt kilincsek, 16” könnyűfém felnik, spoiler, hátsó ablakmosó (Spyder-nél nincs)
- GS-T: 16” 5 küllős könnyűfém felnik, nagyobb spoiler (csak 1997-től)
- GS-T Spyder: 16” 5 küllős könnyűfém felnik
- GSX: 16” könnyűfém felnik (1996-ig), 17” könnyűfém felnik (1997-től), nagyobb spoiler (csak 1997-től)
1997-ben frissítettek az autó megjelenésén, mely inkább agresszivitást sugallt mint klasszikus formákat. Kisebb változtatásokon esett át a fényszóró is. A ködlámpa kisebb és kör alakú lett.
A gyártás befejezéséig (1998-ig), a Talon 4 változatban volt elérhető: Alap, ESi, TSi, Tsi AWD.
- Talon: ugyanaz mint az Eclipse alap típusa
- Talon Esi: ugyanaz mint az Eclipse RS és GS
- Talon Tsi: ugyanaz mint az Eclipse GS-T
- Talon Tsi AWD: ugyanaz mint az Eclipse GSX
Az egyes változatok felszereltsége hasonló képpen alakult mint az Eclips-é.
Volt egy egyedi, csak néhány európai országban forgalmazott, példánya is a 2G-s Eclipsnek. Ezeket az 1G-nél megismert Mitsubishi 4G63 szívó motorral szerelték, valamint az európai normáknak megfelelően a hátsó irányjelzője sárga színű volt.
Hajtáslánc, erőátvitel:
A második generációs Eclipsekbe keresztben beépített, benzin üzemű, 4 hengeres Chrysler 420A, Mitsubishi 4G64 vagy 4G63 motor került. A motorok elhelyezése ugyanúgy történt mint az 1G-s Eclipse-nél. A 420A-val szerelt autókban a motor a jobb oldalra és valamivel hátrébb került a vázban.
Mindegyik típusú motorra jellemző volt, a vasöntvény motorblokk-alumínium hengerfej kombináció, ellenben a kiegyenlítő-tengelyt csak a Mitsubishi 4G63/4G64 használta. A turbós verziók sűrítési aránya 8.5-re módosult, illetve kisebb turbót kaptak (Garret T25).
Az AWD típus hasonló váltórendszerrel rendelkezett, mint az 1G-s AWD.
2000–2005 (3G) Mitsubishi Eclipse
Áttekintés:
1999-ben a harmadik generációs Eclipse gyökeres változáson esett át, mely változás alapja a Mitsubishi 1998-as SST tanulmányautója volt.
A 4G63-at felváltották a 150 lóerős, 4 hengeres, 2.4 literes, 16 szelepes SOHC (4G64) és 205 lóerős, 6 hengeres, 3.0 literes, 24 szelepes SOHC (6G72) motorok. Az AWD típus megszűnt. A felfüggesztések precízebb beállítása jelentősen javított a vezetési élmény minőségén. Kiforrot letisztult formák jellemzik.
A 3G már nem tartozik a DSM-hez, hajtáslánca a 8. generációs Galant-é. Csekély súlygyarapodását az előző generációkhoz képest, nagyon jól kompenzálja a V6-os motor erje.
2001-ben a teljesítményét lecsökkentették 200 lóerőre, ugyanis a Mitsubishi, California állam károsanyag kibocsájtási értékeihez igazította az összes modelljét.
Változatok:
Az Eclipse 7 változatban volt elérhető: RS, GS, GS Spyder, GT, GT Spyder, GTS, GTS Spyder (a GTS csak 2003-tól kapható). Mindegyik modell elsőkerék meghajtású (FWD).
- Eclipse RS/GS: alap modell, 150 lóerős 2.4 literes 16 szelepes SOHC Mitsubishi 4G64 motorral szerelve.
- Eclipse GS Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 150 lóerős 2.4 literes 16 szelepes SOHC Mitsubishi 4G64 motorral szerelve.
- Eclipse GT: keménytetős FWD modell, 205 lóerős 3.0 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G72 motorral szerelve.
- Eclipse GT Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 205 lóerős 3.0 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G72 motorral szerelve.
- Eclipse GTS: keménytetős FWD modell, 210 lóerős 3.0 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G72 MVIM (Mitsubishi Variable Induction Management) motorral szerelve.
- Eclipse GTS Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 210 lóerős 3.0 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G72 MVIM (Mitsubishi Variable Induction Management) motorral szerelve.
ECU változatok:
2006– napjainkig (4G) Mitsubishi Eclipse
A negyedik generációs Eclipse-t a 2005-ös Detroit-i autó kiállításon mutatták be. Az új modellt a 263 lóerős 3.8 literes MIVEC V6-os és a 165 lóerős 2.4 literes I4-es motorokkal szerelték, amiket a Mitsubishi szállított. Az új 4G-t csak elsőkerék meghajtású változatban gyártják, annak ellenére, hogy a koncepció modell egy 4 kerék meghajtású volt.
Változatok
Az Eclipse 5 változatban elérhető: GS, GS Spyder, GT, GT Spyder, GTS, GTS Spyder (a GTS csak 2003-tól kapható). Mindegyik modell elsőkerék meghajtású (FWD).
- Eclipse GS: alap modell, 162 lóerős 2.4 literes 16 szelepes SOHC Mitsubishi 4G69 motorral szerelve.
- Eclipse GS Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 162 lóerős 2.4 literes 16 szelepes SOHC Mitsubishi 4G69 motorral szerelve.
- Eclipse GT: keménytetős FWD modell, 263 lóerős 3.8 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G75 motorral szerelve.
- Eclipse GT Spyder: nyitható tetejű FWD modell, 260 lóerős 3.8 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G75 motorral szerelve.
- Eclipse SE: extra felszereltség, keménytetős FWD modell, 263 lóerős 3.8 literes 24 szelepes SOHC Mitsubishi 6G75 motorral szerelve.
A modellek alap csomagjai és választható extrái:
|